
Vi støtter et grønnere fiskeri og havbruk
Vi støtter et grønnere fiskeri og havbruk
En grønn persontransport
MF Salhusfærgen ble i 1918 Norges første motoriserte bilferje, og kunne frakte én rutebil eller to automobiler samtidig. Siden bilferjens første overfart over Karmsundet, har motoriserte ferjer bidratt til å knytte sammen en nasjon fylt med fjorder og øyer.
Spisset støttetilbud for maritim sektor
Installasjon av batterier er et viktig steg for sjøfarten mot lavutslippssamfunnet. For å øke den kommersielle bruken av batterier til sjøs justerer vi støttetilbudet fra 31. oktober 2018.
Øk konkurransekraften i maritim sektor
For å nå lavutslippssamfunnet må klimagassutslippene kraftig ned, også fra norsk sjøfart. Store deler av næringen er i gang med å legge om til en grønnere og mer effektiv drift med støtte fra Enova. Nå trenger vi deg!
Slik bedrer du konkurransekraften i dine fiskefartøy
Fiskeri og havbruk er en næring med enorm vekst, og ingenting tyder på at næringen blir mindre viktig for Norge framover. Snarere tvert i mot.
Elektrisk oppdrett
Havbruk får en stadig viktigere rolle for norsk verdiskaping, og Regjeringens ambisjon er en femdoblet produksjon i 2050. Da skal Norge samtidig ha blitt et lavutslippssamfunn med 80–95 % lavere klimagassutslipp. Derfor er det viktig for Norge at oppdrettnæringen ikke blir hengende etter på energi og klima.
NOx-fondet og Enova, prinsipper for grenseoppgang og samfinansiering
Enova og NOx-fondet har forskjellige formål. Til tross for dette vil noen prosjekt kunne søke finansiering fra begge aktørene. Her har vi beskrevet noen prinsipper for hvordan vi behandler saker der det søkes om støtte til samme tiltak i samme prosjekt.